05 april 2023

Het begrip “risk management” is een populair containerbegrip. Maar wat doe je er nu mee?

In het algemeen kan het onderwerp niet op veel enthousiasme rekenen van advocaten en notarissen. Veel liever is men bezig met het vak en cliënten. Alles wat hiervan afleidt, kan ze gestolen worden. Of is er toch iets aan het veranderen?

11 oktober 2022

Van druk, druk, druk naar rust en slimmer werken. Tijdens de cursus timemanagement op 8 november krijgt u als jurist adviezen waarmee u grip krijgt op de tijd, uw omgeving kunt beïnvloeden en kunt doen wat u besloten hebt om te doen.

27 februari 2023


De wereld van cyberdreigingen is een veelkoppig monster. Hieronder een poging om enige duiding te geven.

29 september 2022

Leer hoe u fraudezaken kunt behandelen, begeleiden of opsporen, of hierin kunt adviseren. Volg de leergang die 1 november 2022 weer start. Meer info.

21 februari 2023

Waarom pensioencommunicatie?

Pensioencommunicatie is als werkgever erg belangrijk naar de werknemers toe. Voor veel werknemers is pensioen ver weg, ingewikkeld en abstract. Ze houden zich hier dan ook nauwelijks mee bezig, totdat zich een belangrijke gebeurtenis voordoet en ze wel moeten nadenken over hun financiële toekomst. Toch is het noodzakelijk dat zij daarvóór al goed geïnformeerd zijn, zodat ze op beslissende momenten de juiste keuze kunnen maken. Wanneer je als werkgever een goed communicatiekanaal richting het personeel hanteert, creëer je pensioenbewustzijn. Je werknemers weten hoe ze er nu en later financieel voor staan.

20 september 2022

Na een aantal jaren zonder grote bijeenkomsten voor de advocatuur, staat binnenkort LexpoNL op de agenda. Op maandag 3 oktober betreden topsprekers uit de sector het podium om de bezoekers op de hoogte te brengen van de laatste ontwikkelingen, de nieuwste inzichten en nog veel meer.

Kijk voor het complete programma op lexpo.nl/#agenda

27 januari 2023

“Kun je dat even regelen?” Het is een vraag die wij wel eens van advocaten en notarissen krijgen. Met even regelen bedoelen ze dan dat wij snel en goed een verzekering voor ze regelen die hen beschermt tegen beroepsfouten. Voor verzekeraars gaat hier echter een proces aan vooraf van risico-inschatting en risicoberekening.

Dit speelt met name bij middelgrote en grote kantoren. Maar ook kleinere boutique kantoren die een specialistische praktijk voeren, worden uitgebreid tegen het licht gehouden. Deze vormen doorgaans immers een groter risico, gezien de aard van hun specialisme (M&A, internationale praktijk, vastgoed, IP).

14 september 2022

In de leergang Financieel-economisch strafrecht gaat u aan de slag met de belangrijkste thema’s en deelgebieden binnen dit uitdagende en groeiende rechtsgebied. U leert hoe u fraudezaken kunt behandelen, begeleiden of opsporen, of hierin kunt adviseren. De leergang start 1 november 2022 o.l.v. prof. Roan Lamp. Meer info.

09 januari 2023

Sinds 1 mei 2021 staat Thera Adam aan het roer bij Eversheds Sutherland. Welke koers zij vaart? De internationale kant op. Onder haar leiding groeit Nederland namelijk met Europa mee. Naast juridische prestaties heeft ze ook oog voor de menselijke maat.

31 augustus 2022

Op 6 oktober 2022 organiseert Venturis Consulting Group een Round Table sessie over ESG. In gesprek met Gerard Tanja, partner bij Venturis.

 

CO2-neutraal, minder papiergebruik, een circulaire economie… Deze termen komen steeds vaker voor binnen het juridische segment. Op 6 oktober 2022 organiseert Venturis Consulting Group een Round Table sessie over ESG. In gesprek met Gerard Tanja, partner bij Venturis. 

 

14 december 2022

Een nieuw pensioenstelsel, wat betekent dit? In de jaren vijftig kwam het huidige pensioenstelsel tot stand, inmiddels blijkt vernieuwing hard nodig. Het pensioenstelsel wordt toekomstbestendiger gemaakt en gaat mee met de tijd, de huidige arbeidsmarkt en economie. De nu bekende garantieregelingen verdwijnen. Er worden minder garanties afgegeven, zo kan de pensioenambitie beter gehandhaafd blijven. In het nieuw pensioenstelsel wordt er alleen nog gebruik gemaakt van premieregelingen.

Het nieuw pensioenstelsel gaat in per 1-7-2023 en moet voltooid zijn voor 31-12-2026. Dit betekent dat alle pensioenregelingen overgezet moeten zijn of dat er een nieuwe pensioenregeling is opgestart voor de werknemers. In de periode tot 2026 gaat er een aantal dingen veranderen. Alles in orde maken is belangrijk, om zo te voldoen aan het nieuw pensioenstelsel, maar wat moet je in ieder geval weten als werkgever?

17 augustus 2022

Op donderdag 6 oktober 2022 van 15.30 tot 18.30 uur is de Round Table sessie voor bestuurders, partners, general counsel en compliance officers rondom het belang van ESG voor de Advocatuur. De sprekers gaan in op de opkomst van de ESG-thematiek en de mogelijke gevolgen voor advocatenkantoren en zakenpartners.

 

05 december 2022

Wijn & Stael Advocaten is een ambitieus, maatschappelijk betrokken kantoor, gevestigd in de historische binnenstad van Utrecht en bestaat volgend jaar 75 jaar. Het kantoor richt zich op de volgende expertises: Arbeidsrecht, Cassatie, Commerciële contracten & aansprakelijkheid, Corporate & financial litigation, Financiering & zekerheden, Herstructurering & insolventie, Ondernemingsrecht, M&A, Vastgoed & Overheid en Zorg

14 juni 2022

De Wet BIG, de WGBO, de Wkkgz, de WTZa en de Awtza en de Wzd en Wvggz zijn enkele van de vele wetten die gelden voor de gezondheidszorg.

Het is van het grootste belang dat u weet welke wet- en regelgeving er geldt. Maar belangrijker nog: wat dit voor de praktijk betekent.
Deze cursus is erop gericht om u als juridisch professional een overzicht en verdiepende kennis te bieden. In drie dagen wordt alle relevante wetgeving doorgenomen en worden op interactieve wijze veel praktijkvoorbeelden met u besproken.

10 november 2022

Hoe is het toezicht en compliancebeleid in uw kantoor geregeld en op welke wijze speelt het kantoor in op de huidige discussie die in Nederland wordt gevoerd op dit punt?

Sandra van Heukelom-Verhage, bestuursvoorzitter: ‘De fraudezaak van een jaar geleden was voor Pels Rijcken reden om ons breed te oriënteren op wat gebruikelijk is op het gebied van governance in Nederland en in de advocatuur. We zijn daar met een open houding ingegaan en hebben ons de vraag gesteld wat een modern advocatenkantoor nodig heeft. Van oorsprong zijn we erg gericht op juridische expertise.

01 november 2022

Op welke wijze heeft uw kantoor vorm gegeven aan het risk management?

Loyens & Loeff erkent als internationale juridische, fiscale en notariële dienstverlener het belang van een gedegen risicomanagement. Op een risk-based manier wordt gekeken naar strategische, bedrijfs-, financiële en operationele risico’s. Daartoe is de afdeling Legal, Risk & Compliance ingericht. Meer dan twintig risk en compliance professionals geven, onder leiding van een ervaren Group Director Risk & General Counsel en in samenwerking met de rest van de organisatie, uitvoering aan het risico en compliance beleid.

10 oktober 2022

Corporate M&A is een van de gebieden die, samen met Vastgoed en de procespraktijk, enorm is gegroeid de laatste jaren. Op welke wijze speelt uw kantoor in op deze groei?

Het Corporate / M&A team van Van Benthem & Keulen is de afgelopen jaren flink gegroeid, zowel aan de advocatuurlijke als aan de notariële kant. Dat heeft ons in staat gesteld om in de afgelopen jaren een groot aantal transacties succesvol te begeleiden. Ons transactieteam bestaat inmiddels uit 18 advocaten en (kandidaat-)notarissen. Wij hebben de ambitie ons team verder uit te breiden.

10 oktober 2022

Corporate M&A is een van de gebieden die, samen met Vastgoed en de procespraktijk, enorm is gegroeid de laatste jaren. Op welke wijze speelt uw kantoor in op deze groei?

Pieter van Deurzen: ‘We zien en ervaren in de praktijk ook binnen het MKB eigenlijk al langere tijd groei op het gebied van fusies en overnames. Binnen onze brede ondernemingsrechtpraktijk hebben we reeds jaren ervaring op het gebied van fusies en overnames. Echter, sinds onze eigen fusie per januari 2019 pakken we dit gestructureerder aan met een specifiek toegewijd team van advocaten. Waar M&A eerst een onderdeel van de ondernemingsrechtpraktijk was, is dat nu dé praktijk van het betrokken team.

26 september 2022

Het Amsterdamse vastgoedkantoor Hielkema & co heeft een unieke en zeer herkenbare positionering in de Nederlandse vastgoedmarkt. Oprichter Huib Hielkema is duidelijk: ‘Het

is de combinatie van juridische kwaliteit en track-record, gedegen marktkennis en focus die maken dat klanten bij ons komen met hun juridische vastgoedvragen.’ Veel van de ad- vocaten bij Hielkema & co hebben ‘beide kanten van de tafel gezien’. ‘Dat is een groot voordeel in een markt waar mond-op-mond reclame belangrijk is.’ Lees meer

16 augustus 2022

Corporate M&A is een van de gebieden die, samen met Vastgoed en de procespraktijk, enorm is gegroeid de laatste jaren. Op welke wijze speelt uw kantoor in op deze groei?

 

Door juist in deze praktijken te investeren in nieuwe tooling, zoals Artificial Intelligence DD tooling en in nieuwe medewerkers, nieuwe partners en in het bijzonder mensen te selecteren met een (innovatieve) Go To Market instelling.