
Professionalisering van advocatenkantoren heeft strate- gische prioriteit. Wat verstaan jullie daaronder?
Allereerst een korte toelichting over professionalisering. Een organisatie die een cultuur van professionalisering omarmt, waardeert vaak ook een cultuur van innovatie. Bij professionalisering gaat het om het verbeteren en efficiënter maken van bestaande processen. Innovatie is gericht op het introduceren van nieuwe diensten, processen en methoden. Beide benaderingen bevorderen een omgeving waarin leren, verbeteren en vernieuwen worden aangemoedigd.

Ontwikkeld voor advocaten, door advocaten
Caselynx is het juridische softwareprogramma voor dossiervoorbereiding en presentatie voor de advocatuur. Het stelt advocaten in staat om sneller en efficiënter te werken door middel van het maken van links naar precies die pagina die u nodig heeft. Al uw dossiers staan veilig in de cloud. Maak documenten zoals pleitnotities, processtukken of productielijsten voorzien van links naar de bijlagen, in uw huisstijl en voorzien van doorgenummerde tussenbladen. En dat samen met uw kantoorgenoten of ondersteunend personeel die u kunt toevoegen aan uw dossier.

Welke vormen van participatieplannen zien jullie binnen de transactiepraktijk?
Participatieplannen zijn een belangrijk instrument voor investeerders om hun belangen en die van management op één lijn te brengen. We zien dat investeerders nog steeds zoeken naar ‘skin in the game’: een co-investering door de manager vanuit eigen middelen. Binnen de private equity praktijk blijft de “Nederlandse” ‘sweet equity‘ aanpak de boventoon voeren.

De opleiding Gemeentejurist geeft je actuele juridische kennis & diep inzicht in bestuur en organisatie van de publieke sector.
De veranderende rol van de gemeentejurist
De rol van de gemeentejurist ondergaat een transformatie, gestuwd door de dynamiek van de hedendaagse maatschappij. In een tijdperk waarin de interactie tussen de overheid en haar burgers steeds complexer wordt, bevindt de gemeentejurist zich op het snijvlak van recht, politiek en maatschappelijke verwachtingen. Deze positie vereist niet alleen een diepgaande kennis van het recht, maar ook de vaardigheid om binnen een politiek-bestuurlijke omgeving effectief te opereren.

Waarmee onderscheiden jullie je?
BOUF onderscheidt zich door de combinatie van kennis van zowel Public Affairs, Recht en Bestuursadvies, met een specifieke focus op het organiseren van invloed in de zorg en de publieke sector. Het kantoor heeft zich gedurende meer dan 10 jaar op deze markten gevestigd en ontwikkeld.

Hoe zijn jullie er toe gekomen om jullie dienstverlening toe te spitsen op het optimaliseren van tijdschrijfgedrag?
Wij combineren als oprichters van ons kantoor vele tientallen jaren ervaring in de advocatuur. Richard van Bruchem, in zijn hoedanigheid van financieel manager/management accountant en ik als advocaat/bestuurder, hebben met eigen ogen gezien dat behoorlijk wat jonge advocaten maar zelfs meer ervaren advocaten elke dag worstelen met de taak om de gewerkte uren accuraat te verantwoorden. Het gaat al mis bij de onboarding van jonge advocaten. Zo maken veel advocaten een valse start. Heel opmerkelijk als je je realiseert dat geschreven tijd de bedrijfseconomische hoeksteen van het advocatenkantoor is en betrouwbare data daaromtrent onontbeerlijk is als basis om het kantoor goed te kunnen managen. Wij zagen kortom de noodzaak en de behoefte om tijdschrijfgedrag serieus te benaderen.

Professionaliteit staat centraal bij elke succesvolle praktijk. De advocatuur evolueert voortdurend vanwege de steeds veranderende behoeften van cliënten. Deze dynamiek vereist niet alleen diepgaande kennis en expertise binnen specifieke rechtsgebieden, maar ook een voortdurende investering in professionalisering op alle niveaus van de praktijk. Cliënten herkennen en onderkennen professionaliteit en voelen zich daardoor geborgd.

Professionalisering van de organisatie en het versterken van supportfuncties hebben bij veel kantoren de aandacht. Wat zijn uw prioriteiten op dit gebied?
De prioriteiten voor dit jaar zijn dezelfde als die in de voorgaande jaren. Simpel gezegd: zorgen dat wij ons vooral als mens gedragen, van wie je normale antwoorden krijgt en die verder kijkt dan alleen het dossier. “Oftewel, leren de advocatenpet wat vaker af te zetten. En dat is nogal een uitdaging. Een advocaat is over het algemeen genomen meer op zichzelf gericht en wat kritisch naar anderen toe. Tegelijkertijd is de advocaat ook vaak gevoelig en vindt kritiek lastig. We hebben al jaren geleden een onderzoek laten uitvoeren naar de vraag hoe advocaten beter kunnen samenwerken. Dat proces begint uiteraard bij de leiding. Die zal het kantoorbelang op lange termijn centraal moeten stellen. Dit simpele gegeven heeft bij ons kantoor een behoorlijke wisseling binnen de aandeelhoudersgroep tot gevolg gehad.

Op één hand te tellen: advocatenkantoren in Nederland die zich toeleggen op fusies en overnames (M&A) én mededinging (Competition). Boetiekkantoor TREBLE beheerst deze combinatie als geen ander. De vier ervaren advocaten van dit kantoor zijn – soms zelfs letterlijk – dag en nacht betrokken bij transacties waarin mededingingsrechtelijke aspecten een belangrijke rol spelen. Nieuwe ontwikkelingen maken de meerwaarde van deze gecombineerde focus alleen maar groter.

Professionalisering van de organisatie en het versterken van supportfuncties hebben strategische prioriteit. Wat zijn uw prioriteiten in 2024?
Ons kantoor is met de fusie in 2019 een transitiefase ingegaan en heeft daarbij als full-service kantoor gekozen voor verdere specialisatie én groei.