
Het digitale tijdperk heeft het speelveld van de bewijsvoering fundamenteel veranderd. Dat zien we al lange tijd sinds de komst van social media, e-mail en andere digitale bronnen. Waar advocaten vroeger zochten naar papieren documenten en getuigenverklaringen, worden we nu geconfronteerd met een vloedgolf aan digitale data. Maar sinds de komst van Artificial Intelligence (AI) worden bewijsrechtelijke uitdagingen alleen nog maar complexer. In dit artikel dragen we een aantal voorbeelden aan uit het civiel recht om de uitdagingen door Artificial Intelligence inzichtelijk te maken.

NewGround Law aan de Amsterdamse Zuidas viert dit jaar haar eerste lustrum en heeft in de afgelopen vijf jaar de ambitie van de oprichters waargemaakt: het kantoor opereert in de absolute, juridische top van de Nederlandse vastgoed wereld. Volgens Cynthia de Witt Wijnen, partner en één van de oprichters, is NewGround Law snel volwassen geworden maar heeft het kantoor ook het frisse, vernieuwende en ietwat rebelse karakter behouden: “Binnen de transactiepraktijk richten wij ons op omvangrijke, complexe vastgoedprojecten voor veelal internationale en grote Nederlandse cliënten. De transacties worden door een multidisciplinair team met hooggespecialiseerde kennis persoonlijk begeleid. De lijnen zijn kort en we kunnen aantrekkelijke concurrerende tarieven bieden in vergelijking met de grote kantoren. Het is naast onze specialistische expertise de menselijk maat die ons zo aantrekkelijk maakt voor cliënten. Daar staan we ook pal voor.”

Als zelfstandig advocaat of juridisch adviseur draag je veel verantwoordelijkheid. Fouten in adviezen, gemiste deadlines of conflicten met cliënten kunnen niet alleen reputatieschade veroorzaken, maar ook financiële gevolgen hebben. Welke zakelijke verzekeringen zijn belangrijk, niet alleen voor starters, maar ook voor ervaren professionals?

Sterk beïnvloed door films en series over advocaten, is dit een beroep dat sterke beelden oproept bij veel mensen. Vaak wordt de baan geassocieerd met in de rechtbank, rijke cliënten helpen en het voeren van juridische gevechten. Toch is het zijn van een advocaat veel meer dan dat: in werkelijkheid is het een heel divers en bovendien een toegankelijker vak dan vaak wordt gedacht. Dit artikel bespreekt drie veelvoorkomende misverstanden over advocaten en laat zien hoe het echt zit.

Professionalisering van advocatenkantoren heeft strate- gische prioriteit. Wat verstaan jullie daaronder?
Allereerst een korte toelichting over professionalisering. Een organisatie die een cultuur van professionalisering omarmt, waardeert vaak ook een cultuur van innovatie. Bij professionalisering gaat het om het verbeteren en efficiënter maken van bestaande processen. Innovatie is gericht op het introduceren van nieuwe diensten, processen en methoden. Beide benaderingen bevorderen een omgeving waarin leren, verbeteren en vernieuwen worden aangemoedigd.

In een druk bestaan is ontspanning geen luxe, maar een noodzaak. Even ontsnappen aan de dagelijkse werkdruk – het liefst in een comfortabele, stijlvolle omgeving. Metalura maakt dat mogelijk met exclusieve tuinkamers en innovatieve glazen wandsystemen. Of je nu met een goed glas wijn de dag overdenkt, met familie dineert of vrienden ontvangt, met Metalura geniet je het hele jaar door van je buitenruimte.

Welke vormen van participatieplannen zien jullie binnen de transactiepraktijk?
Participatieplannen zijn een belangrijk instrument voor investeerders om hun belangen en die van management op één lijn te brengen. We zien dat investeerders nog steeds zoeken naar ‘skin in the game’: een co-investering door de manager vanuit eigen middelen. Binnen de private equity praktijk blijft de “Nederlandse” ‘sweet equity‘ aanpak de boventoon voeren.

Waarmee onderscheiden jullie je?
BOUF onderscheidt zich door de combinatie van kennis van zowel Public Affairs, Recht en Bestuursadvies, met een specifieke focus op het organiseren van invloed in de zorg en de publieke sector. Het kantoor heeft zich gedurende meer dan 10 jaar op deze markten gevestigd en ontwikkeld.

De samenstelling van advocatenkantoren is de afgelopen jaren aan verandering onderhevig. We zien een toename van kantoren die fuseren om op die manier goed voorbereid de toekomst in te gaan. Tegelijkertijd zien we dat er secties van (met name) grotere kantoren zich afsplitsen en verdergaan als boutique-kantoor.

Hoe zijn jullie er toe gekomen om jullie dienstverlening toe te spitsen op het optimaliseren van tijdschrijfgedrag?
Wij combineren als oprichters van ons kantoor vele tientallen jaren ervaring in de advocatuur. Richard van Bruchem, in zijn hoedanigheid van financieel manager/management accountant en ik als advocaat/bestuurder, hebben met eigen ogen gezien dat behoorlijk wat jonge advocaten maar zelfs meer ervaren advocaten elke dag worstelen met de taak om de gewerkte uren accuraat te verantwoorden. Het gaat al mis bij de onboarding van jonge advocaten. Zo maken veel advocaten een valse start. Heel opmerkelijk als je je realiseert dat geschreven tijd de bedrijfseconomische hoeksteen van het advocatenkantoor is en betrouwbare data daaromtrent onontbeerlijk is als basis om het kantoor goed te kunnen managen. Wij zagen kortom de noodzaak en de behoefte om tijdschrijfgedrag serieus te benaderen.

Professionaliteit staat centraal bij elke succesvolle praktijk. De advocatuur evolueert voortdurend vanwege de steeds veranderende behoeften van cliënten. Deze dynamiek vereist niet alleen diepgaande kennis en expertise binnen specifieke rechtsgebieden, maar ook een voortdurende investering in professionalisering op alle niveaus van de praktijk. Cliënten herkennen en onderkennen professionaliteit en voelen zich daardoor geborgd.

In een dynamisch vakgebied als de juridische wereld is het van essentieel belang om voortdurend op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Het Nationaal Juristen Congres 2025 op vrijdag 28 maart vanaf 13:00 uur, biedt een uitgelezen kans om je kennis te verdiepen, nieuwe inzichten op te doen en waardevolle contacten te leggen.

Professionalisering van de organisatie en het versterken van supportfuncties hebben bij veel kantoren de aandacht. Wat zijn uw prioriteiten op dit gebied?
De prioriteiten voor dit jaar zijn dezelfde als die in de voorgaande jaren. Simpel gezegd: zorgen dat wij ons vooral als mens gedragen, van wie je normale antwoorden krijgt en die verder kijkt dan alleen het dossier. “Oftewel, leren de advocatenpet wat vaker af te zetten. En dat is nogal een uitdaging. Een advocaat is over het algemeen genomen meer op zichzelf gericht en wat kritisch naar anderen toe. Tegelijkertijd is de advocaat ook vaak gevoelig en vindt kritiek lastig. We hebben al jaren geleden een onderzoek laten uitvoeren naar de vraag hoe advocaten beter kunnen samenwerken. Dat proces begint uiteraard bij de leiding. Die zal het kantoorbelang op lange termijn centraal moeten stellen. Dit simpele gegeven heeft bij ons kantoor een behoorlijke wisseling binnen de aandeelhoudersgroep tot gevolg gehad.

Op één hand te tellen: advocatenkantoren in Nederland die zich toeleggen op fusies en overnames (M&A) én mededinging (Competition). Boetiekkantoor TREBLE beheerst deze combinatie als geen ander. De vier ervaren advocaten van dit kantoor zijn – soms zelfs letterlijk – dag en nacht betrokken bij transacties waarin mededingingsrechtelijke aspecten een belangrijke rol spelen. Nieuwe ontwikkelingen maken de meerwaarde van deze gecombineerde focus alleen maar groter.